keskiviikko 1. kesäkuuta 2022

Ateena

 Olin Europass teacher academyn kurssilla ”Classroom Management in Diverse Classrooms” Ateenassa Kreikassa 10.2.-15.2.2020. Kurssi avarsi minulle, kuinka laaja käsite on monimuotoisuus. Omassa koulussanikin on paljon enemmän monimuotoisuutta, kuin osasin aikaisemmin ajatella. Kurssin aikana vahvistin omaa englannin kielen taitoani edelleen, mikä oli yksi tärkeä tavoite osallistumiselleni. . 

Monimuotoisuus on kaikkialla lisääntymässä ja pohdimme kurssilla mm. kuinka kulttuurisia asioita voisi ottaa paremmin huomioon opetuksessa. Kurssilta jäi pysyvä ajatus siitä, että meidän on kouluissa ensin varmistettava oikeudenmukaisuus, voidaksemme nauttia tasa-arvosta. Erilaisilta ryhmiltä ja yksilöitä ei voi vaatia täysin samaa. Alla oleva kuva konkretisoi ajatuksen hyvin.  

 

Kurssilla esiteltiin yhteisöllisen oppimisen menetelmiä kuten tier, jigsaw, pbl, learning centers ja tic-tac-toe. Sain paljon materiaalia ja erilaisia malleja siitä, kuinka oppituntia ja opetusta sekä koetehtäviä tai kurssityötä voi eriyttää.  

Jokaisen opettajan kannattaisi aika ajoin palauttaa mieleen KUD (=know-understand-do). Mitä haluat oppilaiden tietävän, ymmärtävän ja tekevän tällä tunnilla? Kun sen kertoo myös opiskelijoille, hekin tietävät mitä heiltä odotetaan.  

Kurssin jälkeen ymmärrykseni erilaisia luokkatilanteita ja ongelmia kohtaan lisääntyi. Lukiokoulutukseen tulee nykyisin opiskelijoita hyvin monista erilaisista lähtökohdista. Erityisopetuksen ja erilaisen tuen sekä eriyttämisen tarve on kasvanut paljon ja tulee entisestään lisääntymään. 

 

Viikon aikana kävin luonnollisesti Ukon kanssa Akropoliin kukkulalla ja antiikin keskustorilla Agoralla missä demokratian voidaan katsoa syntyneen.